image-20190925140050-3.jpeg

اصلاح طلبان، ایران و آل سعود را در یک کفه ترازو قرار داده و مدعی هستند که ایران باید با آل سعود تنش زدایی داشته باشد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تا برجام موشکی و منطقه ای را نپذیریم،گشایش ایجاد نمی شود!

«قاسم محبعلی» از مدیران ارشد وزارت خارجه دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«ژاپنی‌ها یا اروپایی ها طبیعتا علاقه‌مند هستند راهی برای کاهش مخاصمات پیدا کنند تا ایران و آمریکا به میز مذاکرات بازگردند. منافع آنها در این است که تشنج در منطقه کاهش پیدا کند و اختلافات از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود. البته آنها حداکثر می‌توانند نقش میانجی‌گری داشته باشند و در جایگاه حداقلی پیام‌های دو طرف را به هم منتقل کنند. در حالات بهتر نیز می‌توانند زمینه ارتباط میان طرفین را فراهم بیاورند. این موضع از طرف ایران بدین مساله بستگی دارد که با توجه به اختلافات و مواضع طرفین ایران چه پیشنهادات و دستور کاری را دارد. مثلا آیا ایران برای مذاکره در مورد آینده برجام و نحوه بازرسی‌ها، سیاست خارجی در منطقه و حملاتی که کشورهای عربی می‌کنند، قدرت دفاعی و روابط دوجانبه با آمریکا آمادگی دارد؟ در این صورت احتمال ایجاد گشایش‌هایی وجود دارد و طرف‌های میانجی قادرند که انتقال پیام داده و روزنه‌های امید و درهای بازی ایجاد کنند».

محبعلی در ادامه نوشت:«با این حال به‌نظر نمی‌رسد که نه در صحبت‌های مقامات آمریکا و نه در صحبت‌های طرف ایرانی تعبیر مشخصی پیدا شده باشد. لذا آمریکایی‌ها همچنان اصرار بر ادامه و افزایش تحریم‌ها دارند. طرف ایرانی نیز اصرار بر بازگشت مجدد آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها دارد. از این رو به‌نظر نمی‌رسد که در چنین مواردی گشایشی حاصل شود مگر اینکه تغییرات و نرمش‌هایی در مواضع طرفین حاصل آید تا زمینه مذاکرات فراهم شود و طرفین بپذیرند در عین اینکه این وضعیت وجود دارد به میز مذاکره برگردند و در آنجا ببینند که آیا امکانپذیر است که شرایط خود را با شرایط طرف مقابل مبادله کنند و زمینه‌هایی برای حل و فصل پیدا شود یا خیر».

می گویند انسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود. پیش از این فعالین اصلاح طلب و برخی دولتمردان تاکید داشتند که اگر در موضوع هسته ای با آمریکا و اروپا به توافق برسیم، تمامی تحریم ها لغو شده و مشکلات کشور رفع می شود. علاوه بر این بهانه از دست آمریکا و اروپا گرفته شده و ایران هراسی نیز پایان می یابد.

برجام امضا و اجرا شد، اما نه تحریم ها لغو شد، نه مشکل رکود و گرانی و بیکاری رفع شد و نه اقدامات ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی کاهش یافت.

هدف کشورهای سلطه گر غربی این است که مولفه های قدرت ساز جمهوری اسلامی ایران را فشل کنند. این پروژه ضدایرانی با صنعت هسته ای آغاز شد و صنعت موشکی، قدرت منطقه ای و هر آنچه که موجب پیشرفت و اقتدار ایران است، در گام های بعدی قرار دارد.

برجام بیش از پیش ثابت کرد که گره زدن معیشت مردم به نشست و برخاست با مقامات غربی و دلخوشی به وعده های آنان، جز خسارت عایدی دیگری در بر نخواهد داشت.

راه حل پیشرفت و بهبود اوضاع کشور، تکیه بر توانمندی های عظیم داخلی، اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از فرصت های بی نظیر دیپلماسی منطقه ای است.

** ایران نیازمند تعامل دوچندان با آل سعود است!

«علی تاجرنیا» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«احساس می‌کنم متاسفانه طی سال‌های گذشته، رفتارهای نابخردانه‌ای از جانب دولت سعودی نسبت به کشورمان صورت گرفته و خصوصا در یکی، دو سال اخیر و با ظهور ولیعهد جوان، این رفتارها شدت گرفته است».

تاجرنیا در ادامه نوشت:«البته به نظر می‌رسد متاسفانه داخل کشور خودمان نیز تلاش‌هایی جهت خنثی‌کردن و رفع این خصومت‌ورزی‌های دولت سعودی صورت نگرفت و دریافت مشترکی در کشور مبنی بر اینکه ایران و عربستان به عنوان کشورهای مهم اسلامی همچنین دو کشور مهم منطقه خاورمیانه نیازمند تعامل دوچندان با یکدیگر هستند، شکل نگرفته است. بر این اساس، به نظر می‌رسد به لحاظ فضای سیاسی و نیز شرایط حاکم بر جامعه و فضای اجتماعی، نه‌تنها اقدامی در راستای تنش‌زدایی صورت نگرفته، بلکه به‌نوعی در منطقه و حتی در سطح شهروندان دو کشور ایران و عربستان نیز نوعی نفرت‌پراکنی علیه یکدیگر صورت گرفته است. مواردی که به‌شدت برای روابط دو کشور همچنین برای روابط و پیمان‌های منطقه‌ای خطرناک است».

جمهوری اسلامی ایران همواره در صف اول مبارزه با گروهک های تکفیری تروریستی در منطقه قرار داشته است. شکستن کمر داعش در منطقه تنها یکی از دستاوردهای ایران در سالهای اخیر است. دستاوردی که هم برای کشورمان و هم دیگر کشورهای منطقه دستاوردهای بزرگی داشته است.

در سوی مقابل، آل سعود با جنایت عجین شده است. کشتار بی رحمانه مردم مظلوم یمن و پشتیبانی از تروریست های تکفیری در کشتار مردم عراق و سوریه و بحرین و افغانستان و لبنان و فاجعه تلخ منا تنها بخشی از کارنامه سیاه آل سعود در سالهای اخیر است.

با اینحال اصلاح طلبان، ایران و آل سعود را در یک کفه ترازو قرار داده و مدعی هستند که ایران باید با آل سعود تنش زدایی داشته باشد.

** ملاک تورم، جیب مردم است یا آمارهای دولتی؟!

روزنامه ایران در گزارشی نوشت:«نرخ تورم پس از اوج‌گیری از نیمه دوم سال گذشته، از اردیبهشت ماه سال‌جاری با افت ۲.۵ درصدی تورم ماهانه نخستین سیگنال تغییر مسیر خود را به اقتصاد ارسال کرد. دراین ماه نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) با ۵۲.۱ درصد در اوج خود قرار داشت، اما در خرداد امسال علاوه برافت بیشترشتاب تورم ماهانه به۸ دهم درصد، برای نخستین بار در ۱۳ ماه اخیر نرخ تورم نقطه به نقطه نیز کاهشی شد که تا شهریور ماه این روند کاهشی هر ماهه تکرار شده است».

در ادامه گزارش آمده است:«براساس تازه‌ترین آمار مرکز آمار ایران درشهریورهمچنان شتاب نرخ تورم ماهانه و نقطه‌ای کاهش یافت و نرخ تورم سالانه نیز در ۱۵ ماه اخیر کمترین رشد خود را تجربه کرد. دراین ماه تورم ماهانه با یک دهم درصد افت نسبت به مرداد به ۵ دهم درصد، تورم نقطه‌ای با ۶.۶ درصد افت به ۳۵ درصد و تورم سالانه با نیم درصد رشد به ۴۲.۷ درصد رسیده است. تورم که از خرداد سال ۱۳۹۵ تک رقمی شد و برای ۲۷ ماه این روند حفظ شد، اما از شهریور۹۷ تحت تأثیر تلاطمات بازار ارز و بازگشت تحریم‌ها که به انتظارات تورمی دامن زد، این شاخص وارد محدوده دو رقمی شد. از ابتدای سال‌جاری با تغییر فضای اقتصادی و ورود متغیرهای جدید مسیر نرخ تورم تغییر کرده است. دراین راستا ۱۰ سرعت‌گیر مهم باعث کاهش شتاب نرخ تورم در پنج ماه اخیر شده است که با تداوم این روند انتظار می‌رود که شتاب این شاخص کمتر شده و در ادامه تورم سالانه نیز با عقبگرد مواجه شود».

آقای روحانی در سالهای گذشته تاکید داشت که ملاک تورم، جیب مردم است، نه آمارهای دولتی. اما حالا در شرایطی که واقعیت موجود در جامعه از عدم مدیریت صحیح حوزه اقتصادی توسط دولت حکایت می کند، اما رسانه های دولتی وضعیت اقتصادی را قابل قبول و مثبت القا می کنند.

بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، شاخص قیمت کالاهای مصرفی در پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۷۳٫۲۹ رسیده است. بر این اساس، نرخ تورم میانگین در سال ۱۳۹۷ برابر با ۳۱٫۱ درصد و نرخ تورم نقطه هم ۵۱ درصد اعلام شده است.

گفتنی است نابرابری در حقوق مدیران با کارمندان و کارگران، توزیع منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به آحاد جامعه از جمله گروه‌های پردرآمد و درنتیجه عدم اصابت منابع بیشتر یارانه‌ای به اقشار آسیب‌پذیر، توزیع گسترده رانت‌های ارزی، واردات و تسهیلات بانکی به‌نفع اقشار مرفه، افزایش و نوسانات شدید در بازار دارایی‌ها (ارز، سکه، خودرو و مسکن) که منجر به پولدارتر شدن پولدارها شده، همچنین افزایش شدید اجاره‌بها و قیمت مسکن که به‌نفع مالکان و به‌ضرر مستأجران بوده، افزایش شدید مخارج خوراکی اقشار مختلف و توزیع نامناسب یارانه پنهان که منجر به بهره‌مندی بیشتر اقشار پرمصرف‌تر (ثروتمندتر) می‌شود، از جمله عوامل تشدید نابرابری و تحقق رکوردهای منفی در سالهای اخیر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • LB ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    21 12
    هركسی موشک ها رو بده به دشمن، از شاه خائن وطن فروش تر است. اون خاک فروخت، اما سلاح نفروخت. اینهایی هم که نیازمند تعامل با آل سعودند، بدانند خود آل سعود الان بی پول شده. دنبال یک میلیارد وام هست برای بازسازی ارامکو. به شما هیچی نمی ماسه دیگه از بنی صهیون.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    17 12
    افساد طلبان .انگار حرفاتون از ته جهنم میاد .اصلا حالیتون نیست چی میگید .خدا جوابتون رو بده‌
  • فرامرز IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    11 1
    قدرت نظامی یک ملت قابل معامله نیست ما به توان دفاعی قدرتمندتراز حال حاضر نیاز داریم وبه هیچ وجه در مورد توان دفاعی هیچ مسئولی اجازه معامله ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس